Érdekes módon szemembe szökött Flögi egyik megjegyzése is, leírása során, hogy a tavernákban kevés dolog van azokból amik az étlapon találhatóak. Ma más magyar vendég is ezt kérdezte tőlem, vagyis azt, hogy ez hogyan is van?
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgql2wBP-1fOqI6pI16gIAmQlTvAQwHghrH4Sn92P_BY6KMexbVeyHqbPaRu45mAkixlJuS_z5HdHL1b17V_WRKoEZg7ZrpYtvRg6cUgP0J6sEMfxp6l-3c42yuTNRrzjrMBuPifxeE23c/s400/taverna.jpg)
Ugye az úgy van, hogy az isten háta mögötti vidékeken, pl. itt nálunk, vagyis más szóval: az idegenforgalom által nem elözönlött helyeken, rengeteg a kis taverna, melyek sokszor üresnek tűnnek és az arra járó idegenben előjön a kérdés: ezek miből élnek?
Az ilyen helyeken nem élnek csak a taverna bevételéből. Az sokszor alig fedezi a költségeiket. A tavernát fenntartó embereknek általában téli időszakban más elfoglaltságaik is vannak. Pl. Limnibeli taverna tulaja télen matektanár a gimnáziumban, felesége asszisztensnő a sürgősségi központban. A falunkban lévő tavernatulajdonosok állattenyésztéssel is foglalkoznak, földjeik vannak melyeket megművelnek és/vagy kiadnak művelésre.
A taverna nem kimondottan bevételi forrásnak alakult eleinte, főleg nem a kis helyeken, falukban. A taverna a görög kultúra egyik jellemző eleme. A helyi lakosság gyülekezőhelye volt, a nevetés, jókedv és vidámság közös kifejezésre juttatásának helye. Gondtalan mulatások, álmodozások helye. Férfiálmok kicserélése, beteljesületlen szerelmek elmúlása, epekedések kifejezésre juttatása, mind, mind a tavernákban történt a 19. sz. elejétől kezdve. És a fontos: a helyi konyha jellegzetességeinek megőrzése. Csoportos pszichoterápia, pszichológus a tavernatulajdonos. Politikai megbeszélések. Gyűlések. A tavernákban fejlődtek ki a görög zenének bizonyos jellegzetes ágazatai mint a „kántádá”, itt emelték tökélyre a börtönökben megteremtett „rebetiko” zenét, itt énekelték először az „antartika” dalokat, vagyis a felkelés dalait. Itt mulattak először a szülőföldjükről Görögországba űzött Kis Ázsiai görögök, itt találtak menedéket a társadalom szélén élők, de a népi hősök is, itt ünnepelték a farsangot és a karnevált az athéniek, itt terjesztették a katonai junta elleni nézeteket, itt énekelték először Mikis Theodorakis dalait....mind mind olyan dolgok amik egy vendéglőben nem történhettek volna meg. A taverna nem kocsma, nem bár, nem kafenio, nem vendéglő, egyedülálló jellegét csak az érzi meg, aki helyiektől nyüzsgő, élőzene mellett iszogatja a kimért bort egy nyári estén, valamelyik eperfával árnyékolt kis falusi tavernaudvaron..
A taverna is mára lassan elveszti jellegét, jelentőségét. Valamikor éppen az volt az érdekes, hogy minden tavernában voltak jellegzetes ételek, melyeket a taverna „háziasszonya” készített, most a legtöbb helyen előre fagyasztott dolgokat dolgoznak fel, mert csak így éri meg...
A kis vidéki településeken a tavernák tulajdonképpen csak hétvégén működnek, de ekkor sincsenek tele, kivéve a biztos nyári 50 napot, mely átlagosan július 10-től augusztus végéig számolható. Ez ugye vidékről vidékre változik, ahol nagy a forgalom ott jól dolgoznak 3 hónapot is egy évben, aminek eredménye: változatos az étel és van választék. Ott ahol csak hétvégén téved be valaki, vagy hétköznap egy-egy arra járó turista, normális, hogy nincsen 10 fajta étel, amiből válogatni lehet. Ki finanszírozná azt? Ilyenkor nyáron itt felénk is a tavernák legtöbbjében készítenek 2-3 fajta főtt ételt bizonyos mennyiségben, melyet előre kiszámolnak mint optimálist. Ez vagy elfogy délre vagy marad estére is. Ha elfogy akkor maradnak a sült dolgok: húsok, halak, a dippekkel, salátákkal, köretekkel, kenceficékkel. És másnap megint elölről.
Kérdezték tőlem azt is: miért vannak egy-egy tavernában sokan, máshol alig van valaki vagy senki?
Egyrészt ugye fontos az étel minősége. Másrészt pedig a... társadalmi összeköttetések, bizony, bizony! Nem mindegy, a tulajdonos milyen politikai nézetet vall, kivel barátkozik, milyen tipusú ember és milyen helyet foglal el a helyi közösségben! A kis közösségekben, mint ahol én is élek, minden összefügg és egymástól függ! Aki egyedül akar valamit elérni, tojva a többiek fejére azzal, hogy majd én megmutatom..vagy nekem senkire nincs szükségem, meg egyéb ilyenek, annak előbb utóbb a szárnya letörik és vagy betörik, beszelidül a helyi közösségbe, vagy elmegy a vidékről, máshol szerencsét próbálni. Az 5 év alatt amióta ezen a helyen élek, már láttam ilyet.
Amiket leírtam Athénra is érvényesek, csak más szinten, más stílusban, más régiókban. Minden egymással összeköttetésben mozog..
Végszóra: ne várjatok nagy választékot szezonon kívül kis helyeken, ahová egyénileg elautóztok és igyekezzetek a helyiek által kedvelt helyekre elmenni, mert a forgalom maga után vonja a jobb kiszolgálást és legtöbb esetben minőséget is.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgql2wBP-1fOqI6pI16gIAmQlTvAQwHghrH4Sn92P_BY6KMexbVeyHqbPaRu45mAkixlJuS_z5HdHL1b17V_WRKoEZg7ZrpYtvRg6cUgP0J6sEMfxp6l-3c42yuTNRrzjrMBuPifxeE23c/s400/taverna.jpg)
Ugye az úgy van, hogy az isten háta mögötti vidékeken, pl. itt nálunk, vagyis más szóval: az idegenforgalom által nem elözönlött helyeken, rengeteg a kis taverna, melyek sokszor üresnek tűnnek és az arra járó idegenben előjön a kérdés: ezek miből élnek?
Az ilyen helyeken nem élnek csak a taverna bevételéből. Az sokszor alig fedezi a költségeiket. A tavernát fenntartó embereknek általában téli időszakban más elfoglaltságaik is vannak. Pl. Limnibeli taverna tulaja télen matektanár a gimnáziumban, felesége asszisztensnő a sürgősségi központban. A falunkban lévő tavernatulajdonosok állattenyésztéssel is foglalkoznak, földjeik vannak melyeket megművelnek és/vagy kiadnak művelésre.
A taverna nem kimondottan bevételi forrásnak alakult eleinte, főleg nem a kis helyeken, falukban. A taverna a görög kultúra egyik jellemző eleme. A helyi lakosság gyülekezőhelye volt, a nevetés, jókedv és vidámság közös kifejezésre juttatásának helye. Gondtalan mulatások, álmodozások helye. Férfiálmok kicserélése, beteljesületlen szerelmek elmúlása, epekedések kifejezésre juttatása, mind, mind a tavernákban történt a 19. sz. elejétől kezdve. És a fontos: a helyi konyha jellegzetességeinek megőrzése. Csoportos pszichoterápia, pszichológus a tavernatulajdonos. Politikai megbeszélések. Gyűlések. A tavernákban fejlődtek ki a görög zenének bizonyos jellegzetes ágazatai mint a „kántádá”, itt emelték tökélyre a börtönökben megteremtett „rebetiko” zenét, itt énekelték először az „antartika” dalokat, vagyis a felkelés dalait. Itt mulattak először a szülőföldjükről Görögországba űzött Kis Ázsiai görögök, itt találtak menedéket a társadalom szélén élők, de a népi hősök is, itt ünnepelték a farsangot és a karnevált az athéniek, itt terjesztették a katonai junta elleni nézeteket, itt énekelték először Mikis Theodorakis dalait....mind mind olyan dolgok amik egy vendéglőben nem történhettek volna meg. A taverna nem kocsma, nem bár, nem kafenio, nem vendéglő, egyedülálló jellegét csak az érzi meg, aki helyiektől nyüzsgő, élőzene mellett iszogatja a kimért bort egy nyári estén, valamelyik eperfával árnyékolt kis falusi tavernaudvaron..
A taverna is mára lassan elveszti jellegét, jelentőségét. Valamikor éppen az volt az érdekes, hogy minden tavernában voltak jellegzetes ételek, melyeket a taverna „háziasszonya” készített, most a legtöbb helyen előre fagyasztott dolgokat dolgoznak fel, mert csak így éri meg...
A kis vidéki településeken a tavernák tulajdonképpen csak hétvégén működnek, de ekkor sincsenek tele, kivéve a biztos nyári 50 napot, mely átlagosan július 10-től augusztus végéig számolható. Ez ugye vidékről vidékre változik, ahol nagy a forgalom ott jól dolgoznak 3 hónapot is egy évben, aminek eredménye: változatos az étel és van választék. Ott ahol csak hétvégén téved be valaki, vagy hétköznap egy-egy arra járó turista, normális, hogy nincsen 10 fajta étel, amiből válogatni lehet. Ki finanszírozná azt? Ilyenkor nyáron itt felénk is a tavernák legtöbbjében készítenek 2-3 fajta főtt ételt bizonyos mennyiségben, melyet előre kiszámolnak mint optimálist. Ez vagy elfogy délre vagy marad estére is. Ha elfogy akkor maradnak a sült dolgok: húsok, halak, a dippekkel, salátákkal, köretekkel, kenceficékkel. És másnap megint elölről.
Kérdezték tőlem azt is: miért vannak egy-egy tavernában sokan, máshol alig van valaki vagy senki?
Egyrészt ugye fontos az étel minősége. Másrészt pedig a... társadalmi összeköttetések, bizony, bizony! Nem mindegy, a tulajdonos milyen politikai nézetet vall, kivel barátkozik, milyen tipusú ember és milyen helyet foglal el a helyi közösségben! A kis közösségekben, mint ahol én is élek, minden összefügg és egymástól függ! Aki egyedül akar valamit elérni, tojva a többiek fejére azzal, hogy majd én megmutatom..vagy nekem senkire nincs szükségem, meg egyéb ilyenek, annak előbb utóbb a szárnya letörik és vagy betörik, beszelidül a helyi közösségbe, vagy elmegy a vidékről, máshol szerencsét próbálni. Az 5 év alatt amióta ezen a helyen élek, már láttam ilyet.
Amiket leírtam Athénra is érvényesek, csak más szinten, más stílusban, más régiókban. Minden egymással összeköttetésben mozog..
Végszóra: ne várjatok nagy választékot szezonon kívül kis helyeken, ahová egyénileg elautóztok és igyekezzetek a helyiek által kedvelt helyekre elmenni, mert a forgalom maga után vonja a jobb kiszolgálást és legtöbb esetben minőséget is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Kedves olvasó!
A megjegyzésed ellenőrzés után kerül ki a lapra. Köszönöm az észrevételed!